Monthly Archives: juli 2019

  • 0

Diastase

Bij een diastase zit er meer ruimte tussen de beide helften van de rechte buikspieren dan je zou verwachten. De buikspieren gaan uit elkaar, ze wijken. Dit kan ontstaan bij een teveel aan buikdruk, of verslapping van het weefsel tussen de rechte buikspieren, of een combinatie hiervan.
Tijdens de laatste weken van de zwangerschap is het ontstaan van een diastase volkomen normaal, dit heeft te maken met de groei van je kindje. Je buik moet kunnen groeien. Ook na de bevalling blijft er enige tijd sprake van een diastase, het herstel hiervan kost nou eenmaal tijd.
Ongeveer 40% van de vrouwen heeft 6 maanden na de bevalling echter nog steeds een diastase. Op zichzelf hoeft dit geen probleem te zijn, maar er kunnen ook klachten ontstaan:

  • Cosmetisch: het houden van een zwanger ogend buikje
  • Lage rugpijn
  • Bekkenpijn
  • Pijn rond de navel of een navelbreuk
  • Bekkenbodemproblemen
  • Ademhalingsproblemen
  • Obstipatie

Het kan ook zijn dat je bij bepaalde (sport)activiteiten waarbij actie van de buikspieren wordt gevraagd, je een tuut/richel op je buik ziet ontstaan. Vaak is er dan sprake van onvoldoende  controle van je ‘core’spieren en dit zit het herstel van het bindweefsel tussen de buikspieren in de weg.

Herken je een van bovenstaande klachten, of zie je bij bepaalde (sport)activiteiten een tuut/richel op je buik ontstaan? Neem dan contact met me op. Samen kijken we wat de oorzaak van het probleem is en proberen we het herstel van jouw buikwand een handje te helpen door middel van de juiste oefeningen, houding en ademhalingstechnieken.

Meer informatie over diastase vind je op www.diastase.info


  • 0

Bekkenpijn

Tijdens de zwangerschap verweken de ligamenten (de banden die gewrichten stevigheid en stabiliteit geven) in het lichaam. Zo ook de ligamenten van het bekken. Dit is nodig om wat meer ruimte te creëren in het bekken, zodat het kindje goed kan groeien en bij de geboorte het bekken goed kan passeren. Er komt meer beweging in het bekken, het wordt soepeler. Dit is volkomen normaal.

Soms gebeurt het dat de stand van de gewrichten in het bekken iets verandert, als gevolg van dit soepeler worden. Dit kan klachten opleveren. Dit noemen we zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn. Deze pijn kun je ervaren op verschillende plekken rond het bekken.
Deze pijn kan ervoor zorgen dat alledaagse bewegingen moeilijker worden. Denk aan lopen, traplopen, omdraaien in bed, opstaan van een stoel, noem maar op.

Gelukkig kun je hier, samen met de fysiotherapeut, iets aan doen. De eerste stap is het verbeteren van de stand van de gewrichten in het bekken. Daarna leert de fysiotherapeut jou hoe je, door het juiste gebruik van je spieren, je bekken kunt stabiliseren. Hoe je je bekken stevigheid kunt geven in deze wat instabielere periode. Op zo’n manier dat die dagelijkse bewegingen weer makkelijker uitgevoerd kunnen worden.

Heb je last van bekkenpijn tijdens (of na) je zwangerschap? Ik help je graag. Samen kijken we wat we eraan kunnen doen.